bilimkurgu kulubu

Dizi

Tarih: 8 Eylül 2018 | Yazar: Ufuk Cem Çakır

0

Apple’dan Vakıf’ın Dizi Uyarlaması İçin Onay Geldi

Nisan’da Deadline, Apple’ın diğer orijinal içerik teklifleriyle birlikte, Netflix, Amazon ve Disney gibi devlerle yarışabilmek için Vakıf uyarlamasının gündemde olduğunu yazmıştı. Dizinin planlanan ilk sezonu on bölüm olacaktı. Dizinin yapımcı kadrosuda David S. Goyer (Batman Begins ve Man of Steel’dan tanıdığımız) ve Josh Friedman (Terminator: The Sarah Connor Chronicles ve yakında gelecek olan Snowpiercer’ın dizilerinin yaratıcısı) bulunuyor. İkili, geçen yıl Skydance Television’la beraber dizi üzerinde çalışmaya başladı bile. Aynı stüdyonun, Netflix’in bu yıl çıkardığı bilimkurgu dizisi Değiştirilmiş Karbon’da da çalıştığını belirtmekte fayda var. Apple’ın bu projeden beklentisi büyük, çünkü Vakıf serisi hem çok geniş bir okur kitlesine sahip, hem de Star Wars gibi birçok bilimkurgu öyküsüne ilham kaynağı niteliğinde.

Apple, Vakıf gibi daha birçok seriye yeşil ışık yaktı, çünkü Mart 2019 gibi yakın bir tarihte yayına başlayacağı tahmin edilen bir video platformu kurmayı hedefliyor. Şirket, iddia edilene göre yeni dizilere bir milyar dolara yakın yatırım yapmış durumda. Planlanan projeler arasında Battlestar Galactica’nın Ron Moore’undan bir uzay operası, Amazing Storiesin yeni versiyonu (gerçi Bryan Fuller birtakım sebeplerden dolayı dizi kadrosundan ayrıldı), Steven Knight’ın yapımcısı olacağı See (Açlık Oyunları tarzı fütüristik bir drama) ve henüz adı konulmayan, Jennifer Aniston ve Reese Witherspoon’un baş rollerinde yer alacağı bir drama da var.

foundation

Asimov’un Vakıf’ı, ilk olarak Astounding Science Fiction dergisinde, 1942-50 yılları arasında bir kısa öykü serisi olarak yayımlandı. Her ne kadar tarihi kurguları okumayı ve yazmayı seviyor olsa da, biyografisi Ben Asimov’da anlattığına göre, gerçek bir tarihi kurgu yazmak için gereken araştırma onun için imkansız gibi bir şeydi. Bunun yerine, kendi “gelecek üzerine tarihi romanını ya da tarihi roman olarak okunabilecek bir bilimkurgu eserini” yazmaya karar verdi. Edward Gibbon’ın Roma İmparatorluğunun Yükselişi ve Düşüşü isimli kitabını okuduktan sonra, kendisinin de benzer bir şey yapabileceğini fark etti: Galaktik medeniyetin yükselişi ve düşüşü hakkında bir hikaye.

Fikri editörü John W. Campbell Jr’a götürdü, Campbell çok beğendi ve bu fikri “bir Galaktik İmparatorluk’un düşüşü, ardından gelen Karanlık Çağ ve eninde sonunda kurulan İkinci Galaktik İmparatorluk hakkında uzun, açık uçlu bir seri” olarak tasavvur etti. Asimov bir süre sonra yazdığı beş kısa öyküyü Vakıf adı altında topladı. Öyküler psikotarih biliminin de mucidi olan Hari Seldon adında bir matematikçinin binlerce yıla yayılmış dahiyane planı etrafında gelişen olayları anlatır. Serinin ilerleyen olaylarında Vakıf kurulur, imparatorluk yıkılır ve galaktik uygarlığı yeniden kurmak için çalışmalara başlanır. İkinci roman, Vakıf ve İmparatorluk, İmparatorluk’tan kalanlarla Vakıf’tan kalanlar arasındaki mücadeleyi konu edinir, aynı zamanda da Vakıf’ı yok etmek isteyen tekil bir figürün, Katır’ın yükselişini işler. Orijinal üçlemenin son kitabı olan İkinci Vakıf ise, Katır’ın Vakıf’ı ve takipçilerini yok etmek için giriştiği çabaları anlatmaya devam eder.

hari seldon vakif

Asimov, 1980’lerde seriye yeniden döndü ve Vakıf’ın Sınırı ve Vakıf ve Dünya gibi yeni kitaplar yazdı; sonunda da seriyi, Kurtarıcı kitabı aracılığıyla meşhur Robot dizisine bağladı. Üçleme okurlardan büyük övgü aldı, hatta 1966’da Tüm Zamanların En İyi Serisi dalında Hugo Ödülü’nü de kazandı. Serinin hayranları arasında, yılın başlarında uzaya fırlattığı Tesla Roadster’a üçlemenin birer kopyalarını koyan Elon Musk da var. ayrıca Vakıf’ın, Star Wars ve Frank Herbert’ın Dune’u gibi daha popüler bilimkurgu eserlerini etkilediği su götürmez bir gerçek. Vakıf’ın televizyon uyarlaması, iş gözlerini hemen hemen hepsi büyük ve karmaşık bilimkurgu dramalarına diken diğer büyük video platformlarıyla yarışmaya geldiğinde, Apple’a büyük avantaj sağlayabilir. Hollywood son yıllarda, televizyona ve sinemaya uyarlamak için türün romanlarına yönelmeye başladı. Bunlar arasında SyFy’dan The Expanse, Amazon’dan The Man in the High Castle, Netflix’ten Altered Carbon ve Lost in Space, HBO’dan Game of Thrones ve Hulu’dan The Handmaid’s Tale gibi büyük prodüksiyonlu yapımları sayabiliriz.

Orijinal içeriğe yönelme yarışları henüz yeni yeni kızışıyor. AMC kısa süre önce Joe Hill’in korku romanı NOS4A2’den uyarlanma bir serinin siparişini verdi (aynı zamanda Hulu da yazarın meşhur çizgi romanı Locke&Key’i uyarlamayı düşünüyordu ama proje Netflix’e devredildi), Amazon Iain M. Banks’in Consider Phlebasından ilham alan bir seriyi, Ringworld, Snow Crash ve Lazarus’un uyarlamalarını, Tolkien’in Orta Dünya’sında geçecek bir dizi projesini geliştirmeyi sürdürüyor ve söylentilere göre, gözünü Cixin Liu’nun The Three Body Problem’ına da dikmiş durumda. Disney, Iron Man’den Jon Favreau’nun yapacağı bir live-action Star Wars serisi yayımlamayı planlıyor, Hulu ise George Clooney’nin oynayacağı Catch-22’nin siparişini verdi bile. Kısacası, Apple’ın dalmaya hazırlandığı alan ziyadesiyle geniş; üstelik bu durum, bilimkurgu hayranları için adeta bir altın çağ dönemini yansıtıyor. Türün bazı klasik örneklerinin, çoğunlukla hakkı verilerek medyaya uyarlandığı bir dönem bu.

Isaac Asimov

Seriyi uyarlama çabaları öteden beri vardı: BBC, romanları bir radyo drama olarak 1973’te uyarladı ama ilk filmleştirme girişimi 1998’de New Line Cinema tarafından başlatıldı, o da bir yere varamadı. 2009’da, Stargate ve The Independence Day’in yönetmeni Roland Emmerich seriyi geliştirmek ve uyarlamak için bir kontrat imzaladı ancak bu da bir sonuca ulaşmadı. 2016’da serinin haklarını elinde bulunduran HBO, romanlara dayanan bir seri yazması için Jonathan Nolan’ı projenin başına getirdi, ancak bu atılım Nolan’ın daha çok ilgi gören projesi Westworld sebebiyle başarısız oldu.

Romanların genişliğine bakıldığında, bu erken dönem projelerin neden becerilemediğini anlamak o kadar da zor olmuyor. Sayısız karakteri, mekanı ve zamanda sıçramalarıyla, Vakıf gibi bir eseri iki saatlik bir filme uyarlamak pek mümkün değil. Ancak artık medyanın bu tarz devasa külliyatları uyarlamanın en iyi yolunun televizyon olduğunu keşfettiği ve bunu da gayet iyi yaptığı bir dönemdeyiz.

Kaynak

Etiketler: , , , , , , , , ,


Yazar Hakkında

polymath