Salı , 27 Şubat 2024

Etiket Arşivleri: Kara Mizah

Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb

En iyi bilimkurgu filmlerine baktığımızda usta yönetmen Stanley Kubrick’in 2001: A Space Odyssey (Bir Uzay Macerası) ve Clockwork Orange (Otomatik Portakal) filmlerini listelerde mutlaka görürüz. Çoğu listede de hem otoriteler, hem de hayranlar tarafından 2001 en iyi bilimkurgu filmi seçilir. Oysa Kubrick’in bu iki film dışında da çektiği ve son derece başarılı olan bir bilimkurgu filmi daha vardır. Üstelik yönetmenin ilk …

Devamını gör »

Otomatik Portakal’da Kara Mizah ve Şiddet

otomatik portakal

Otomatik Portakal filmi (A Clockwork Orange) 1962 yılında aynı isimle Anthony Burgess tarafından yazılan romanın ünlü yönetmen Stanley Kubrick tarafından beyaz perdeye uyarlanmasıyla dünya çapında büyük bir üne kavuşur. Çoğu kez şoke edici ve rahatsızlık verici bir yapıt olarak tanınan Otomatik Portakal, distopya türünde bir klasik olmayı başarmıştır. Eser, şiddetten özgür iradeye, insan doğasından ahlak ve otoriter devlet yapısına kadar pek …

Devamını gör »

Aptallığa Yergi: Idiocracy

Idiocracy

“İnsanoğlu korkutucu bir hızla aptallaşıyordu. Bazıları, evrimdeki bu gidişatı genetik mühendisliğin çözebileceğine dair büyük umutlar besliyordu. Ancak ne yazık ki, en büyük akıllar ve kaynaklar, saç dökülmesini önlemeye ve ereksiyon halini uzatmaya harcanıyordu.” Sistem içinde kendini en iyi yere konumlandırmaya çalışan günümüz bireyi, farkında olarak ya da olmayarak mevcut şartlara ayak uydurmaya zorlanıyor. Daha çok para kazanmak ve daha lüks …

Devamını gör »

Yirminci Yüzyılın Voltaire’i: Kurt Vonnegut

kurt-vonnegut-kapak

Oğlum lisenin başında bir yıl hazırlık okuyup İngilizce öğrenince, benden okumak için kitap istemişti. Ben de ona Kurt Vonnegut’ın bir romanını verdim: Breakfast of Champions (Şampiyonların Kahvaltısı). Kitabı evirdi, çevirdi, adından bir şey anlaşılmıyordu. “Nasıl bir yazar bu?” diye sordu. “Hınzır bir yazardır, oğlum,” dedim, “Hınzır bir yazar.” Eserleriyle ilk kez karşılaşan bir okura ‘hınzır’ diye tanıttığım Vonnegut’ı, 85 yıllık üretken bir …

Devamını gör »

Düş Gücü İle Alternatif Bir Dünya Yaratan Film: Brazil

Terry Gilliam‘ın Brazil filmine nedense George Orwell‘in 1984‘ünün kara mizah yorumu olarak bakıla gelmiştir. Brazil’in çekimlerinin 1984 yılında yapılmasının bu yorumlardaki etkisi ise meçhul. Brazil filmini sadece bir romanla özdeşleştirmek, ufkunu daraltmak anlamına geliyor. Çünkü Brazil 20. yüzyılın tüm modernist, öncü sanat anlayışlarına saygı gösterisi sunan ve aynı zamanda özgün ve yaratıcı bir sinema dili yaratmayı da başaran bir başyapıt. G. Orwell’ in 1984 romanı …

Devamını gör »