“Edebiyat olanaksızlaştığı ölçüde olanaklı hale gelir.” Fantastik – Tzvetan Todorov Aristo’nun Poetikası asırlardır kıymetini muhafaza eden önemli bir yapıt. Tiyatro özelinde anlatıcının, dekorun, senaryonun ve elbette seyircinin yapısal durumlarına dikkat çekmiş ve böylece anlatı geleneği üzerinde derin izler bırakmıştır. Geçen yazımızda görüşlerini hocasının görüşleriyle mukayese ederek vermiş ve birçok detaya değinmiştik. İşbu yazıda ise meseleyi daha farklı veçheden değerlendirmeye çalışacağız. …
Devamını gör »Etiket Arşivleri: Aristo
Yabancılaştırma Sanatçısı Olarak Spekülatif Yazar
“Şairin ödevi, gerçekten olan şeyi değil, tersine olabilir olan şeyi, yani olasılık veya zorunluluk kanunlarına göre mümkün olan şeyi ifade etmektir.” Sanatın amacı nedir? Berna Moran‘a göre, “Bir sanat olayında rol oynayan dört unsur vardır: Sanatçı, eser, okur ve bunların içinde bulunduğu dış dünya (toplum).” Görüldüğü üzere sanatın bütün odağı bu dört kavram çevresinde şekillenmektedir. Sanatın toplum için olduğunu savunan …
Devamını gör »5. Element: Esir #1
Esir (eter, ether, aether), ilk ve orta çağlarda uzayın yapısını oluşturduğu düşünülen maddenin adıdır. Fuat Sezgin’in İslamda Bilim ve Teknik adlı kitabında esirin tanımı şöyle veriliyor: “Gökyüzünün ve yıldızların tözü esîr olarak adlandırılır. Esîr bir unsur olmakla birlikte, bilinen dört unsurdan ayrıdır ve ebedidir.“ Burada birkaç açıklama yapmam gerekiyor. Yukarıdaki tanımda “unsur” olarak bahsedilen şeyler dört taneydi: Toprak, hava, su …
Devamını gör »Robotlar Bir Gün Dünyaya Hâkim Olacak mı?
Ya da yapay zekâ nedir? Bize nasıl bir gelecek vaat ediyor? Yapay zekâ insanın yerini alabilir mi? Bilgisayarlar birgün bilinç kazanacaklar mı? Bu ve bunun gibi soruları yanıtlamak, “Evrende Yalnız mıyız?”, “Yaşam nasıl başladı?”, “Herkes renkleri aynı şekilde mi gürür?” ya da “Tanrı var mı?” türünden, henüz tam olarak yanıtlanamamış sorulara birer örnek teşkil eder. Ancak bu sorularla karşılaştığımızda, “Söyleyecek hiçbir şeyimiz …
Devamını gör »