bilimkurgu kulubu

Oyun

Tarih: 25 Ekim 2015 | Yazar: Konuk Yazar

0

Epik Bir Uzay Macerası: StarCraft

“You must construct additional pylons.” (Protoss) / “We require more minerals.” (Zerg) / “Additional Supply Depots required.” (Terran)

Bu sözleri duyunca aklınıza hemen StarCraft geliyorsa siz de oyunun müdavimisiniz demektir! StarCraft, 31 Mart 1998 tarihinde Blizzard (California menşeili video oyun yapımcısı) tarafından yaratılmış ve piyasaya sürülmüş gerçekzamanlı bir strateji ve askeri bilimkurgu oyunudur. Tekli ve çoklu kullanıcılı olarak oynanabilir. Çok tutulmasının ardından bir seriye dönüşmüş ve MAC, Nintendo 64 dahil olmak üzere birçok platformda yayınlanmıştır. 30 Kasım 1998’de orijinal oyunun bir genişleme paketi olan StarCraft: Brood War yayınlanır. Bu oyunda da orijinal hikaye devam eder ve eski oyunda olmayan yeni görevler, haritalar ve karakterler vardır. 1. oyunun ve oyun kurgusunun tamamlanmasından sonra sıra devam oyunlarına gelir. Yaklaşık 12 yıl sonra, 27 Temmuz 2010’da, StarCraft II: Wings of Liberty, 12 Mart 2013’te StarCraft II: Heart of the Swarm ve 10 Kasım 2015’te de StarCraft II: Legacy of the Void yayınlanacak; böylece üçleme ve oyun örgüsü tamamlanacaktır.

DIY-Local-Scene

Bir StarCraft turnuvasından kare.

StarCraft serisinin bütün oyunları (özellikle ilk oyun), sayısız dergi ve internet sitesi tarafından çok başarılı bulunmuştur ve yüksek skorlara layık görülmüştür. Bu dergiler ve siteler arasında Gamerankings, Metacritic, GamePro, PC Zone, IGN, GameSpot, PC Gamer, Game Revolution ve AllGamer gibi prestijli yayınlar da vardır. Starcraft, bu yayınlar tarafından yılın oyunu dahi seçilmiştir. Hatta seri, 2008’de Guinness Dünya Rekorları Oyuncu Baskısı tarafından 4 tane ödül almıştır. Öyle ki oyunları ödüllendiren ve California’da bulunan Yıldız Yolu’nda bir yıldız hak etmiştir. Bugüne kadar bu yarışmalarda 4 milyon doların üstünde ödül dağıtıldığını da hatırlatmakta yarar var.

Şubat 2009 tarihine kadar yaklaşık 11 milyon kopya satmış olan StarCraft, dünyanın en fazla satan gerçek zamanlı strateji oyunu olmuştur. Oyunun popülerliği dünyada (özellikle Güney Kore’de) öyle bir boyuta ulaşmıştır ki, Güney Kore’de ve ABD’de oyuncuların ve takımların katıldığı sponsorlu, profosyonel, televizyondan yayınlanan turnuvalar düzenlenmektedir. Çoklu oyunculu oyun, Güney Kore’de inanılmaz popülerdir ve bu ülkenin milli sporu sayılabilir. Çılgınlık öyle bir boyuttadır ki içkinizi yudumlarken Starcraft maçı seyredebileceğiniz barlar mevcuttur ve bunlara BarCraft denmektedir. Ne yazık ki dünyadaki bu çılgınlık, Türkiye’ye uğramamıştır.

video_games_starcraft_zerg_terran_protoss_blizzard_entertainment_1920x1080_68587

Soldan sağa: Terran, Zerg ve Protoss.

Zaman ve Mekan

“Koprulu Sector’de kimse eceliyle ölmez.” – Brian T. Kindregan; sektörün acımasızlığı üzerine.

21. yüzyılın başlarında, Dünya nüfusunun aşırı artması nedeniyle uluslararası hükümet, mahkumları ve mutantları galaksinin uzak köşelerine sürgüne gönderme kararı aldı. Asıl amaç, Güneş Sistemi‘nin yakın bir noktasını kolonize etmekti; ama bir bilgisayar hatası yüzünden mürettebat kendini Koprulu Sector’de buldu ve 4 gemi, Tarsonis, Umoja, Moria isimli gezegenlere acil iniş yapmak zorunda kaldı. Galaksinin uzak köşesinde bulunan Koprulu Sector’de sürgünler, çeşitli gezegenlerde birkaç hükümet kurdular ama kısa bir süre sonra birbirleriyle savaşa tutuştular. Bu savaşlar sadece birbirleriyle de olmayacaktı, zira bu sektörde yalnız olmadıklarını anlamalarına kısa bir zaman vardı.

İnsan ırkının bu üç gezegene ayak basıp diğer gezegenleri kolonileştirmeye çalışması sonucunda yabancı yaratıklarla ilk temas gerçekleşti. Daha sonraki yazılarda detaylı olarak anlatacağım üzere, “Terran” adı verilen insan ırkı kendi aralarında güç kavgasına tutuştu ama anlamlandıramadıkları bir şey vardı: Chau Sara adlı gezegeni kolonize ederken karşılaştıkları garip, vahşi, böceğimsi yaratıklar; “Zerg”. Tanımadıkları bir başka güç “Protoss” ise, Zerg tarafından istila edilmiş gezegenleri yok ediyordu.

sc2-2013-03-20-06-30-05-39

Infested Kerrigan ile Jim Raynor’un karşılaşması.

StarCraft evreninde 4 tane ırk vardır: Zerg, Protoss, Terran ve Xel’naga. Xel’naga, Protoss ve sonrasında Zerg ırklarının yaratıcısı olan intergalaktik bilimsel bir ırktır. Ne var ki bu deneylerinde başarısız olmuşlardır. Yarattıkları ırklarsa birbirine düşmanlık besler hale gelmiştir.

StarCraft, çok basit bir açıklamayla, 25. yüzyılda Koprulu Sector’da Zerg, Protoss ve Terran ırkları arasındaki güç ve hakimiyet savaşlarını konu alır. Gelelim Koprulu Sector’e… Koprulu sector, Samanyolu Galaksisi’nin uzak köşesindeki bir sektördür. Dünya’dan 60 bin yıl ışık yılı uzaklıktadır. Asılsız olmayan, mantıklı bir iddiaya göre bu sektörün ismi Osmanlı ve Türkiye’den gelmektedir; Köprülü Mehmet Paşa ve Köprülü ailesine yapılan bir atıftır. Bu sektörde savaş hiçbir zaman bitmez. Askerlerin yaşam beklentisinin saniyelerle ölçüldüğü bile görülmüştür.

Oynanabilirlik

Üç farklı ırkın çok değişik özellikleri olması, her ünitenin ırklara has özellikler barındırması, benzersiz olması ve başarıya ulaşmak için her ünitenin değişik bir taktikle yönlendirilmesi gerekliliği, gerçekzamanlı strateji oyunları için bir devrim niteliğindedir; bundan dolayı StarCraft bu kadar başarılı ve popülerdir. Bu başarıyı sağlayan bir diğer unsursa Protoss, Zerg, Terran arasındaki dengedir. Xel’naga oyunda aktif bir rol almaz, sadece bıraktığı kalıntılar mevcuttur.

Protoss üniteleri: Çok dayanıklı zırh ve kalkana sahip pahalı üniteler

Zerg üniteleri: Dayanıksız, sadece organik maddeden yapılmış, ucuz üniteler

Terran üniteleri: Her anlamda Protoss ve Zerg ünitelerinin karışımı ve ortayollu olan üniteler

Bütün üniteler birbirinden farklı özelliklere sahiptir; ancak oyun o kadar güzel ve dengeler gözetilerek kurgulanmıştır ki hiçbir ırkın bir diğerine üstünlüğü yoktur. Bu denge, Blizzard’ın çıkardığı yamalar (oyun güncellemeleri) ile korunur. Oyunda (yapay zekada) 4 zorluk derecesi vardır ve her ırka 10 görev olmak üzere toplam 30 görev verilmiştir.

Screenshot2012-05-29-20_43_44

SC2’de Zerg işçisi “Drone”lar mineral topluyor.

Her ırkın, ekonomisini güçlendirmek ve kuvvetlerini oluşturmak için iki kaynağı vardır: Mineraller ve vespene gazı (vespene gas). Tüm ünitler ve yapılar için mineral gereklidir; işçi üniteler mineralleri, haritaya rastgele yayılmış olan mineral madenlerinden elde eder. Gelişmiş üniteler ve yapılarsa vespene gazına ihtiyaç duyar; bunun için bir gaz gayzerinin üstüne gaz tesisi kurarlar. Bu nedenle, başarıya ulaşmak için oyuncular kaynak yönetimi ve kriz yönetimini iyi uygulamalıdırlar. Bu anlamda, yöneticilik ve ekonomi bilgilerini gözden geçirmek için de faydalı bir simülasyondur StarCraft.

Oyuncuların bina kurma yerleri kısıtlıdır. Protoss binaları “pylon” denen, ana gezegenlerinden güç alan yapıların etrafına kurulmak zorundadır. Bina, ana gezegenden ışınlanır ve kurulması için işçinin tek bir hareketi yeter; işçi inşaatın sonuna kadar beklemez. Zerg binaları yukarıda görülen bir biyokütle tabakası olan “creep” üstüne kurulmak zorundadır; buradan beslenirler, beslenemezse ölürler. Zerg binaları organik maddeden yapıldığı için kendilerini iyileştirme yeteneğine sahiptir; kurulması için işçiler binaya “evrimleşir”. Terran binaları ise her yere kurulabilir ancak belirli bir hasar alınca kendini imha eder; ayrıca işçi inşaatın sonuna kadar bekler. Görüldüğü üzere, her ırkın özellikleri, avantajları ve dezavantajları çok değişiktir. Bunlar sayesinde mükemmel bir denge mevcuttur ve oyunun zorluğu buradan gelir. Stratejinizi kendi ırkınıza ve rakibinize göre belirlemeniz büyük önem arz eder.

Starcraft-Ship-Space-Expedition-HD-Wallpaper

Terran dizaynı Araştırma Gemisi.

Yazının en başında söylediğim alıntıları her ırkın danışmanı (Advisor) oyun içinde söyler ve ne yapmanız gerektiği konusunda sizi sert bir dille uyarır. (Yeterli mineral yok vs…) Çoğu strateji oyununda olduğu gibi bu oyunda da hile kodları ve şifreler vardır. Bunlardan bir tanesi yapımda emeği geçen bağımsız bir gruba atfedilmiştir. Tabii ki bunları kullanıp kullanmamak sizin inisiyatifinizde…

Hazırlayan: Alp Kütükçü

Kaynaklar:

Etiketler: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


Yazar Hakkında

Bu içerik bir konuk yazar tarafından üretilmiştir. Siz de sitemizin konuk yazarlarından biri olabilirsiniz. Yapmanız gereken tek şey, kaleme aldığınız bilimkurgu temalı makale ve öykülerinizi bilimkurgukulubu@gmail.com adresine göndermek. Editör onayından geçen yazılarınız burada yayınlanıp binlerce okurun beğenisine sunulacaktır. Gelin bu arşivi birlikte büyütelim...