gio odulleri

10. GİO Ödülleri Sahiplerini Buldu

Fantazya ve Bilimkurgu Sanatları Derneği (FABİSAD) tarafından düzenlenen GİO Ödül Töreni Moda Sahnesi’nde gerçekleşti.

Fantazya, bilimkurgu, korku türlerinin Türkiye’de tanınması ve gelişmesi adına öncü rol üstlenen yazar, araştırmacı ve çevirmen Giovanni Scognamillo’nun adını taşıyan ve bu yıl altı kategoride verilen GİO Ödülleri, 18 Ağustos’ta düzenlenen törenle onuncu kez sahiplerini buldu. Büyük ilgi gören törende çoğunluğunu yayıncı, yazar, editör, çevirmen ve çizerlerin oluşturduğu 300’e yakın davetli Moda Sahnesi’nde bir araya gelirken, törenin canlı yayını da ayrıca ilgiyle izlendi.

Tören, Fantazya ve Bilimkurgu Sanatları Derneği (FABİSAD) başkanı Jülide Kayaş’ın açılış konuşması ile başladı

Sunuculuğunu Biğkem Karavus ve Güven Erkin Erkal’ın üstlendiği tören, FABİSAD Başkanı Jülide Kayaş’ın konuşmasıyla açıldı. Kayaş konuşmasında şunları dile getirdi:

“Bu yıl onuncusunu düzenlediğimiz GİO Ödülleri; fantazya, bilimkurgu ve korku türlerindeki iyi örnekleri okuruyla, karşılık bulabileceği kitlelerle bir araya getirme işlevi görüyor. Bu aynı zamanda içerik arayışları, basılacak eser arayışları çoğunlukla dışarı meyleden yayınevleri için de bir pusula olmalı. GİO Ödülleri’nin, eserlerimizin yerine ulaşmasında kaçınılmaz kanalımız, en kritik ortaklarımız olan yayınevlerinin bakışlarını biraz daha bize çevirmesinde etkili olmasını diliyoruz.”

Mavi Anka Onur Ödülü’nün Sahibi, Bilimkurgu Yazarı Müfit Özdeş Oldu

FABİSAD’ın 2014’ten bu yana bilimkurgu, fantazya ve korku alanlarına önemli katkılarda bulunmuş duayen isimlere verdiği Mavi Anka Onur Ödülü’nün bu yılki sahibi ise Müfit Özdeş oldu. 2015 Mavi Anka Onur Ödülü sahibi Bülent Somay’ın takdim ettiği ödülü, Müfit Özdeş adına İsmail Yamanol aldı ve Özdeş’in mesajını davetlilerle paylaştı:

“GİO ödüllerinin ilk verilmeye başlandığı 2014 yılından bugüne, 10 yılda Türkiye’de bilimkurgu alanında çok büyük gelişmeler oldu. Artık kimse düş gücünü olanla, olabilecekle ve düşünülebilecekle sınırlamıyor; bu çok heyecan verici. 1954 yılında başlayan kendi bilimkurgu serüvenimin şimdi ülkemde böyle bir yere gelebildiğini görmek beni gerçekten çok mutlu ediyor.”

Bülent Somay da ödülü takdim ederken yaptığı konuşmasında Müfit Özdeş’in yakından tanık olduğu bilimkurgu yazarlığı macerasını anlatarak, Mavi Anka Onur Ödülleri’nin kuşaklar arasında kurduğu bağın değerinden söz etti, önceki kuşakların da yeni kuşaklardan öğreneceği şeyler olduğunu belirtti.

En İyi Roman Ödülü, Demirci: Kazan ve Ateş ile Y. Hakan Mermeroluk’a

Yiğit Hakan Mermeroluk‘un Karakum Yayınevi etiketiyle piyasaya sürülen romanı Demirci: Kazan ve Ateş, Altay Öktem, Barış Müstecaplıoğlu, Ezel Akay, Müge İplikçi ve Sevin Okyay’dan oluşan jüri tarafından “En İyi Roman” ödülüne layık görüldü. Açıklanan gerekçeli kararda şunlar dile getirildi:

“Yiğit Hakan Mermeroluk’un Demirci: Kazan ve Ateş isimli eseri, olayların geçtiği tarihi dönemi gözlerimizin önünde canlandırabilmesi, romanın dilinin ve üslubunun o tarihi döneme uyumu, son sayfasına kadar okurun merakını ayakta tutan ustaca kurgusuyla öne çıktı.”

Öte yandan Sabri Safiye imzalı İnanna’nın Dönüşü, Mehmet Berk Yaltırık imzalı Karanlığın Şahidesi, Uzay Görmüş imzalı Megaverse ve Barış Toprak imzalı Uzayın Derin Karanlığı romanları da başarı ödülüyle onurlandırıldı.

Öykü Kitabı Ödülü’nü, Okuma Odası ile Onat Bahadır Kazandı

Onat Bahadır‘ın İthaki Yayınları etiketiyle basılan eseri Okuma Odası, Doğu Yücel, Fatma Cihan Akkartal, İsmail Yamanol, Merve Çay ve Selim Erdoğan’dan oluşan jürice “En İyi Öykü Kitabı” seçildi. Paylaşılan gerekçeli karar ise şöyle:

“Okuma Odası, düşle gerçek arasında tuhaf bir odada okuru gerçek hayattan koparıp izole bir okuma tecrübesi yaşatmayı başarıyor. Bireyin metropol kalabalığındaki yalnızlığını ve zaman zaman kapıldığı karanlığı her yönüyle çekinmeden işleyen kitap, içerdiği 10 öyküyü toplamda 100 sayfada, ne eksik ne fazla, tertemiz ve usta işi bir Türkçeyle aktararak çağdaş edebiyatımızın önemli eserleri arasına katılıyor. Yalın ama derinlikli anlatımı, her öyküde tekinsizliği okuruna geçirebilmesi, anlatıların belirli bir tema etrafında dikkatlice ve titizlikle örülmesi, tedirgin edici atmosferler yaratmaktaki başarısı, okuyucuyu beklenmedik konumlara itivermesi, büyülü kâbus diyebileceğimiz bir tarzı başarıyla kullanması, Onat Bahadır’ın Okuma Odası’nı farklı ve değerli kılıyor.

Ayrıca Melisa Parlak’ın Avunma Mekanizması, Emre İnanç’ın Boşluk Öyküleri, Meltem Dağcı’nın Dünyanın Öteki Yüzü ve Ömer İzgeç’in Karakambur kitapları da başarı ödülüne layık görüldü.

Yayımlanmamış Öykü Ödülü, Natır ile Eylül İdemen Doğramacı’ya Verildi

Gönderilen 200’e yakın öykü arasından ipi göğüslemeyi başaran isim, Natır ile Eylül İdemen Doğramacı oldu. Aslıhan Kocabal, Barış Müstecaplıoğlu, Hamit Çağlar Özdağ, İsmail Yiğit ve Mercan Alper’den oluşan jüri, yayımladığı gerekçeli kararda şunları belirtti:

“Yazarın atmosfer yaratmadaki başarısı, yerel korku ögelerini ve bu kültüre ait bir varlığı konu edinmesi, öyküyü inşa ederken günlük dili ustaca ve akıcı bir şekilde kullanması, öykünün hiçbir fazlalığı olmadığı gibi hiçbir eksiğinin de olmaması, okuyucunun merak ve gerilim düzeyini giderek artıran bir akışa sahip olması, Natır öyküsüyle Eylül İdemen Doğramacı’ya birincilik getiriyor.”

Birinciliği göğüsleyemeseler de onca eser arasından kısa listeye girip başarı ödülüne layık görülen isimler ve eserleri ise şöyle: Ayna Evresi ile Tunç Kurt, Muğdat Efendi’nin Muğlak Hayatı ile Oben Reggio, Rötuşçu ile Anıl Çetinel Örselli ve Yâ Kebîkeç! ile Bünyamin Tan.

Çeviri Ödülü, Bora Chung İmzalı Lanetli Tavşan Çevirisiyle Sevda Kul’un Oldu

Bu yıl ilk kez verilmeye başlanan Çeviri Ödülü, Bora Chung İmzalı Lanetli Tavşan çevirisiyle Sevda Kul‘a gitti. Güney Koreli yazar Bora Chung’un büyülü gerçekçilik, korku, masal ve bilimkurgu türündeki öykülerini bir araya getiren eser, Sevda Kul’un başarılı çevirisiyle de dikkat çekmişti. Alican Saygı Ortanca, Çiğdem Erkal, Elif Özkaya, Kadir Yiğit Us, M. İhsan Tatari ve Sabri Gürses’ten oluşan jüri, açıkladığı gerekçeli kararda şu ifadelere yer verdi:

“Çevirmen Sevda Kul, Lanetli Tavşan’da Bora Chung’un birçok türün özelliğini iç içe geçiren, korku, gerilim ve bilimkurgu arasında gidip gelen, sıradan gerçeklikteki ürkütücü ve fantastik şeyleri sakin sakin anlatan öykülerinin akıcı ve ürkütücü şekilde okunmasını sağladığı, üslup tutarlılığına sahip bir dil kullandığı için bu ödüle layık görülmüştür.”

Ayrıca Jack Sparks’ın Son Günleri (Jason Arnopp) çevirisi ile Aslı Dağlı ve Mira Her Şeyi Bilir (Luigi Ballerini) çevirisiyle de Tülin Sadıkoğlu başarı ödülüne layık görüldü.

İllüstrasyon Ödülü’ne First Sin Çalışması ile Murat Çalış Layık Görüldü

İllüstrasyon Ödülü’nün bu yılki sahibi, First Sin adlı eseri ile Murat Çalış oldu. Ertaç Altınöz, Ethem Onur Bilgiç, Gülşah Minsin, M. Korkut Öztekin ve Yıldıray Çınar’dan oluşan jüri, paylaştığı gerekçeli kararda şunları belirtti:

“İllüstrasyonların değerlendirilmesinde renk kullanımına, kompozisyon, oran, perspektif gibi unsurların incelenmesine ve malzeme kullanımındaki beceriye önem verildi. Bunların yanında tema seçimi ve özgünlük de eserlerin değerlendirilmesinde rol oynadı. Bununla birlikte jürinin en önemli kriterleri olan özgünlük, yaratıcılık ve beceri bağlamında illüstrasyon kategorisinin kazananı First Sin ile Murat Çalış oldu.”

Öte yandan 7Karia ile Tolga Tanyel, Fall of Boromir ile Çağdaş Demiralp, Kan ve Gül ile Yaşarcan Aygün ve Kayıp Sirk ile Büşra Özçelikörs de başarı ödülüne layık görülen isimler oldu.

Çizgi Roman Ödülü, Karikatüristin Ölümü ile Memo Tembelçizer’e Gitti

Sonucu merakla beklenen Çizgi Roman Ödülü, Karikatüristin Ölümü ile Memo Tembelçizer‘e verildi. Devrim Kunter, Kenan Yarar, M. Korkut Öztekin, Sümeyye Kesgin ve Yıldıray Çınar’dan oluşan jüri, duyurduğu gerekçeli kararda şunları dile getirdi:

“Türkiye’de çizgi roman ve karikatür yapabilmek için mücadele eden seksenler ve doksanlar gençliğinin yaşadığı kültür şokunu ve düş kırıklıklarını, ülkenin geleceğine dair hissettikleri güvensizlik, korku ve endişeyi, her sanatçının hissettiği aşağılık kompleksi, yetemezlik, büyüklük kompleksi gibi çelişkili duyguları, ayrıca Türkiye’de grafik mizah ve öyküleme endüstrisinin özet tarihini sunarak eğlendirici ve fantastik bir dille vermeyi başaran bir çalışma olan Karikatüristin Ölümü’nde, panellemede tutarlı, çizgide üslup bütünlüğünü koruyan istikrarlı bir kullanılması ve uzun hikâye anlatım kurgusuna sahip, sürükleyici, kolay okunan ve iyi tasarlanmış kompakt bir kitap yapısına sahip olduğu için Çizgi Roman kategorisinin kazananı oldu.”

Ayrıca İt ile Oytun Yılmaz, Karadut Ekspresi ile Yigilante Kocagöz ve Deniz Ozan Coşkun, Kıyamet Sonrası Kuş Cenneti ile Nihal Engin Vrana ve İlker Gazioğlu, Tuş ile Organ Umut Göcek de başarı ödülünün sahibi oldu.

Törene ve ödüllere dair daha fazla bilgi için Fantazya ve Bilimkurgu Sanatları Derneği’nin resmi web sitesini ziyaret edebilirsiniz.

Yazar: Bilimkurgu Kulübü

Bilimkurgu, lazer tabancalı delikanlıların metal sütyenli kızları kurtardıkları "ucuz" uzay filmlerinden ibaret değildir...

İlginizi Çekebilir

arz cephesinde yeni bir sey yok lansman

Arz Cephesinde Yeni Bir Şey Yok Kitap Lansmanı

Üçüncü öykü seçkimiz Arz Cephesinde Yeni Bir Şey Yok ile bilimkurgu edebiyatımıza eser ve yazar …

Bir Cevap Yazın

Bilimkurgu Kulübü sitesinden daha fazla şey keşfedin

Okumaya devam etmek ve tüm arşive erişim kazanmak için hemen abone olun.

Okumaya Devam Edin