Samanyolu’nun Merkezinden Gelen Gizemli Sinyal

Daha önceki yazımızda karanlık maddenin ne olabileceğinden ne işe yaradığından ve ne kadar yaygın olduğundan bahsetmiştik. Şimdi ise, Physics of the Dark Universe dergisinde yayınlanan bir araştırma, karanlık maddenin yok edilebileceğini söylüyor. Karanlık maddenin yok oluşunun bırakacağı iz, bu gizemli maddenin neyden oluştuğunu çözmemize yardımcı olabilir; Harvard Üniversitesi’nden birkaç araştırmacı Samanyolu Galaksisi’nin kalbinde bu izi bulduklarını iddia ediyor.

Hangi materyalden oluşursa oluşsun, birçok astrofizikçi bu gizemli parçacıkların “olağan” madde ile ortak özellikleri olduğunu düşünüyor. Bildiğiniz gibi, maddenin iki türü vardır: “Olağan” madde ve antimadde. Madde ile antimadde karşılaştığında ise ikisi de, yüksek enerjili ışıma salınımı yapan büyük bir patlamada yok olurlar. Araştırmacılar, madde-antimadde anihilasyonunun kaynağını arıyorlar, ama karanlık maddeyle olan, “olağan” madde değil… Önceki araştırmalar, maddenin (özellikle karanlık madde) yoğunluğunun çok yüksek olduğu galaksi merkezinden yayılan gama ışını emisyonları keşfetti. Bu güçlü sinyalin kaynağının da bir karanlık madde-antimadde anihilasyonu olması ihtimal dahilindedir.

Ancak; araştırmacılar, bu güçlü patlamanın nedeninin birçok başka gök olayı olabileceğini biliyor. Parlak gökcisimlerinin yüksek çözünürlüklü haritasında görebileceğimiz üzere, evrenin her noktası ateşli ve enerjetiktir; yani nötron yıldızları, birleşen kara delikler, süpernovalar ve nükleer küller bu gama ışını sinyalinden sorumlu olabilir.

grb

Pulsarlar, evrenin deniz fenerleri olarak bilinen bir tür nötron yıldızıdır. Çok hızlı bir şekilde dönerler ve periyodik olarak elektromanyetik ışıma dalgaları salınımı yaparlar; bu dalgalar yüksek enerjili nabız atışlarına benzer. Karanlık madde modellerinin ve bu bilgilerin ışığında araştırmacılar, galaksi merkezinden gelen bu sinyalin ya bir pulsardan ya da bir karanlık madde-antimadde anihilasyonundan kaynaklanabileceğini düşünüyor.

Eğer bu sinyalin kaynağı bir pulsar olsaydı, pulsarın yerinin tam olarak bilinmesi gerekirdi. Pulsarlar genellikle diğer yıldız kümelerinin yakınında bulunurlar ancak; dikkatli bir gözlemin ardından araştırmacılar, galaksi merkezinin pulsar içermesinin düşük bir ihtimal olduğuna kanaat getirdiler. Böylece, bu sinyalin karanlık madde anihilasyonundan kaynaklandığı düşüncesi kuvvetlendi.

“Bu araştırmadaki sinyal, başka süslü açıklamalara gerek olmadan karanlık madde modelleri ile açıklanabilir,” diye yazdı araştırmacılar ve eklediler: “Bu keşif eğer doğrulanırsa, kozmoloji ve parçacık fiziğinde köklü değişikliklere sebep olacaktır.”

Her saniye elinizden milyarlarca karanlık madde parçacığı geçiyor; bu nedenle karanlık maddenin yapısını bilmek oldukça yararlı olur. Bu anihilasyon sinyali ise bu konuya ışık tutacağa benziyor.

Yazar: Alp Kütükçü