bilimkurgu kulubu

Oyun metal-gear-solid

Tarih: 23 Ekim 2016 | Yazar: Konuk Yazar

0

Metal Gear Solid ve Bilimkurgu

Metal Gear Solid, “Stealth” türünün öncüsü olarak oyunseverlerin gönlünde taht kurmuş bir seri olmasının yanında tarihin gerçeklerine dayanan alternatif kurgusu ve bilimkurgu ögeleriyle de eşsiz bir evren yaratmıştır. Aslına bakılırsa MGS evrenini sadece bir türe dayandırmak diğer türlere büyük bir haksızlık olacaktır. Özellikle son çıkan oyun ile birlikte (MGS V Phantom Pain) Kojima özellikle bilim kurgu severlere göz kırpmayı ihmal etmemiştir. Öncelikle bu serinin arkasında bulunan isim asi, ukala, egosu tavan yapan ve tüm bunları hak ettiğini düşündüğüm Hideo Kojima’yı tanımak gerek. Biraz abartı bir söylem olacak ama, benim için Stanley Kubrick sinema için ne ise Hideo Kojima’da oyun anlatımı ve kurgusu için odur.

24 Ağustos 1963 tarihinde Tokyo’da dünyaya gelen Kojima çok küçük yaşlarda babasını kaybeden ve yoksulluk içinde büyüyen bir adam aslında. Babasını 13 yaşında kaybettikten sonra amca baskısı ile zorlu bir çocukluk dönemi geçiren Kojima’nın sinema tutkusu ise o döneme kadar babası ile izlediği filmler sayesinde başlıyor. Ekonomi okurken son sınıfta annesinin de büyük desteği ile oyun tasarımcısı olmaya karar veren Kojima her fırsatta kendisini en çok etkileyen oyunların başında Super Mario Bros olduğunu özellikle belirtmekte. Mezun olduktan sonra oyun tasarım fikirleri bir çok kez reddedilse de vazgeçmeyen Kojima NES ve arcade sistemleri geliştirebileceğini düşünüyor ve NINTENDO’da çalışma hayalleri kuruyordu. Bu dönemlerde KONAMI ile yolları kesişti. Açıkçası iyi ki kesişti diyorum çünkü bu zeki ve yaratıcı adam sayesinde Dünya Snake ve Metal Gear evreni ile tanıştı.

kojima

Konami’de Penguin Adventure isimli oyuna rol yapma ögeleri ve çoklu son gibi geliştirmeler yapınca dikkatleri üzerinde toplamaya başlasa da geliştirdiği ilk oyun olan Lost Warld’ı maalesef kabul ettiremedi. Aynı dönem içerisinde KONAMI’nın üzerinde çalıştığı Metal Gear isimli projeye dahil olarak oyuna gizlilik ögelerini ustaca işledi. Bunu yaparken esinlendiği film ise The Great Escape (Büyük Firar, 1963) idi. Kojima, geçmişte hayran olduğu sinema ögelerini ve yönetmenlik hayalini gerçekleştirebileceği bir araç bulmuştu sonunda: Oyunlar…

Metal Gear serisi, gizlilik türünde öncü olmasının yanında aksiyonuyla da daha önce oyuncuların karşılaşmadığı bir oynanış sunmuştu. Hideo Kojima’nın ismi artık duyulmaya başlamıştı – ki bu yükseliş en sonunda 2015 yılında KONAMI ile aralarındaki kopuşun da temeli olacaktı. Metal Gear yanında Snatcher gibi bir siberpunk bilimkurgu oyununu da 1990’larda hayatımıza kazandıran Kojima, MGS evreni üzerinde yoğunlaşmaya tam da bu dönemde başladı. Burada tüm oyunlardan tek tek bahsetmek istemiyorum. Zaten bununla ilgili oldukça kapsamlı Türkçe kaynaklar ve videolar mevcut. Özellikle benim değinmek istediğim Metal Gear Solid V ile gelen açık dünya ve alt metinler. Ama öncelikle Metal Gear Solid V: Phantom Pain’e kadar uzanan yolculuktan kısaca bahsetmeliyim.

metal-gear-solid-1

Yazımın başlarında da söz ettiğim üzere Metal Gear evreni alternatif bir tarih kurgusudur aslında. 1962 Küba Füze Krizi sonrasında başlar hikaye (Bu krizi ufak bir Google araştırması ile detaylı inceleyebilirsiniz). Snake ile de tam bu dönemde, Rus bir bilim adamını kurtarması için görevlendirildiğinde tanışıyoruz. Hikayenin temelleri bu ilk oyun ile atılmış oluyor. Daha sonraları bir çok oyunda karşılaşacağımız karakterlerle de tanışmış oluyoruz. Snake’in, her konuda öğretmeni olan The Boss ile karşılaşması ve neden Big Boss lakabını aldığını da öğreneceğimizi söylemek gerek. Daha sonrasında çıkan her oyun ile kafamızdaki soru işaretlerini gidermeye çalışan Kojima, en son Phantom Pain ile hayranları tam tatmin etmese de (ki bunda Kojima KONAMI çatışmasının büyük payı bulunmakta) son noktayı koyarak ayrılmıştır. Oyun gizlilik temalı olmasına karşın yapay zeka, klonlama ve walker gear gibi ögeler de içermesiyle bilimkurguseverlerin büyük sevgisini kazanmıştır. Bilimkurgu öğelerini oyunun geçtiği zamanın ötesinde ince ince doyurucu bir şekilde işlemiştir MGS.

Mevzubahis MGS’nin konsepti her ne kadar nükleer füze atabilen paletli tanklar ya da yapay zeka ve nanoteknolojinin yükselişi olsa da, geleceğin teknolojisinin sıklıkla sorgulandığı, bunun yanında da kınandığı kadar yüceltildiği bir seri olmuş, bilimkurgu hikaye anlatımıyla da milyonlarca oyuncunun kalbini çalmıştır. Solid Snake, Raiden ve Snake’in şeytani babası Big Boss’un (gerçi bu çok uzun bir konu ve cevapları 2015’te ancak verildi) hikayeleri sadece çok eğlenceli değil, aynı zamanda da bilimkurgu kavramının her zaman merak ettiği şeyleri sormanın mükemmel bir aracı olmuştur.

mgs

Özellikle son oyun Phantom Pain ile Kojima, oyunun geçtiği tarih olarak 1984 yılını seçmiş ve durmadan George Orwell’e göndermeler yapmayı da ihmal etmemiş (101 numaralı sorgu odası, Big Boss Watching You posterleri ve kaset kayıtlarına özellikle dikkat). Metal Gear bir bakıma modern bir Robin Hood hikayesi olarak görülebilir. Bir süre sonra süper güçlerin maşası olmaktan vazgeçen ve kendi özel ordusunu kuran bir ekiptir aslında oyunun temeli. Oyun içerisinde tarihi gerçeklere de dayanan olayları gördükçe; ülkeler arasındaki o kirli çıkar çatışmalarını, nükleer silahlanma ve uzay yarışlarını ne kadar iğrenç ve illegal yollardan yapmaya çalıştıklarını Kojima’nın savaş karşıtı alt metinleriyle durmadan gözümüzün içine sokar oyun. Bunu yaparken de oyunun geçtiği zamanın ötesinde teknoloji ögeleri kullanır. Kısacası Kojima sadece aksiyonseverlerin değil, bilimkurguseverlerin de oyunu iştahla oynamasını sağlamıştır. Oyunun geçtiği zamanın müziklerini de mükemmel seçkiyle idroid veya kasetçalarlarınız ile sizlerin beğenisine sunmayı ihmal etmez. Özellikle Phantom Pain’in lisanslı playlistini aşağıda da vermek isterim. Uzun dönem, çalışırken listemde dönüp durdu çünkü.

SanatçıŞarkıYılAlbüm
a-ha "Take on Me" 1984Hunting High and Low
Asia "Only Time Will Tell" 1982Asia
Billy Idol "Rebel Yell" 1983Rebel Yell
The Cure "Friday I'm in Love" 1992Wish
Dead or Alive "You Spin Me Round (Like a Record)" 1984Youthquake
Europe "The Final Countdown" 1986The Final Countdown
Hall & Oates "Maneater" 1982H 2 O
Japan "Quiet Life" 1979Quiet Life
Joy Division "Love Will Tear Us Apart" 1980Non-album single
Kajagoogoo "Too Shy" 1982White Feathers
Kim Wilde "Kids in America" 1981Kim Wilde
Laura Branigan "Gloria" 1982Gloria
Midge Ure "The Man Who Sold the World" 1985The Gift
Spandau Ballet "True" 1983True
Thomas Dolby "She Blinded Me with Science" 1982The Golden Age of Wireless
Ultravox "Dancing with Tears in My Eyes" 1984Lament

metal-gear-solid-2

Sizleri idroid, walker gear, yapay zekalar (Blade Wolf, Gekko, The Boss AI vs…) ve en önemlisi de süper silahlar (Sahelantropus, ZEKE, Peace Walker vs…) ile oyunun geçtiği döneminin ötesinde bir bilimkurguyla kucaklaması da oyunun sadece gizlilik olarak basite indirgenemeyeceğinin kanıtıdır. Belki beklenen bir son olmadı, ama Kojima KONAMI’den ayrılırken sadece aksiyonseverlerin değil, bilimkurgu, fantastik ve RPG gibi oyunları sevenlerin dünyasına güzel bir evren bıraktı. Hikayelerini sadece oynarken görsel olarak değil, bulduğunuz kasetler ile işitsel olarak da zenginleştirmeyi ihmal etmedi. (Bulduğunuz veya size iletilen her kaset veya ses kaydı hikayenin derinliğine derinlik katacak) Seçtiği müzikler ile de ruhunuza dokunmayı bildi.

Eğer oyunu sadece gizlilik içeren bir kurgu sanıyorsanız çok şey kaçırıyorsunuz. Sizleri neredeyse tüm Dünya’da geçen büyük bir macera bekliyor çünkü. Tüm oyunları bitirip Phantom Pain’e ulaşırsanız kurduğunuz platformlardan denizi izlemeyi, yapay ekosistemlerinizi ziyaret etmeyi ve Quiet’a benden ufak bir selam iletmeyi de unutmayın lütfen. Şimdiden bol eğlenceli ve sürprizlerle dolu bir macera için bol şans. Bakalım Kojima özgürlüğünü kazanmışken, bambaşka evrenlerde bizlere daha neler sunacak?

Hazırlayan: Yüksel Yılmaz

Etiketler: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


Yazar Hakkında

Bu içerik bir konuk yazar tarafından üretilmiştir. Siz de sitemizin konuk yazarlarından biri olabilirsiniz. Yapmanız gereken tek şey, kaleme aldığınız bilimkurgu temalı makale ve öykülerinizi konukyazar@bilimkurgukulubu.com adresine göndermek. Editör onayından geçen yazılarınız burada yayınlanıp binlerce okurun beğenisine sunulacaktır. Gelin bu arşivi birlikte büyütelim...



Facebook Yorumları

Yorum