bilimkurgu kulubu

Oyun stellaris

Tarih: 10 Aralık 2016 | Yazar: Konuk Yazar

0

Gerçek Zamanlı Bir Uzay Stratejisi: Stellaris

Yine bir uzay stratejisi ile karşınızdayım. Bildiğiniz üzere burada ele aldığım oyunların illaki yeni çıkmış olması gerekmiyor. Bu nedenle sizlere birazcık geç de olsa Stellaris‘den bahsetmezsem ayıp olurdu. Daha önce incelemesini yaptığım Master Of Orion gibi Stellaris de yayılmak, keşfetmek, sömürmek ve fethetmek üzerine kurulu bir oyun. Ama tek bir farkla: Master Of Orion bunu sıra tabanlı yaparken, Stellaris gerçek zamanlı bir strateji içerisinde sizlere sunuyor.

Stellaris’in en sevilen yönlerinden birisi altı tür (memeliler, mantarımsılar, böcekler, kanatlılar, sürüngenler ve yumuşakçalar) içerisinden kendi türünüzü yaratmanız. Bu türü yaratırken liderlerinden tutun, nasıl galaksiler arası seyahat yapacağına ve hatta hangi koşullarda yaşayabileceğine kadar pek çok parametreyi belirleyebiliyorsunuz. Özellikle dikkat edilmesi gereken hususların başında galaksiler arasında nasıl seyahat edebileceğiniz geliyor. Burada belirleyeceğiniz yöntem oyunun nispeten başlangıcına göre daha monoton veya sıkıcı geçecek olan orta bölümlerinde sizlere bazı avantajlar sağlayacaktır.

stellaris

Bu yöntemler: Solucan deliği, hiper uzay ve uzayı bükmek. Örneğin solucan delikleri ile sisteminizin dışına çıkmayı seçtiyseniz istasyonlara ihtiyaç duyuyorsunuz. Hızlı bir yöntem olsa da gittiğiniz sisteme yanınızda bir inşa gemisi götürmediyseniz filonuzun orada hapsolmasına neden olabilirsiniz. Uzay bükme olayı yavaş olsa da size ek bir külfet getirmemesiyle öne çıkıyor. Hiper uzay ise sistemler arasında belirlenmiş yollar ile seyahati mümkün kılan uzay bükümünden daha hızlı, fakat istediğiniz rotalar yerine belirlenen rotaları takip etmek zorundasınız.

Kısacası seçimleriniz oynayışa ciddi anlamda etki ediyor. Bu da oyunun sürekliliğini arttırıyor. Oyunun bu kadar geniş yelpazede sunduğu kişiselleştirilebilir yapısına inanılmaz derecede geniş teknoloji gelişimi de büyük destek veriyor. Gemilerinizden tutun neredeyse elinizin değdiği her şeyi keyfinize göre geliştirebiliyorsunuz. Örneğin yeni bir güç sistemi mi buldunuz? Hemen gemilerinize uygulayabilirsiniz. Yeni silahlarınız, zırhlarınız ile de sayısız kombinasyon üretme şansına sahipsiniz. Tam bu noktada da teknoloji ağacının inanılmaz zenginliği devreye giriyor. Üç ana başlık altında henüz sonunu getirmeyi başaramadığım bir gelişim şansı mevcut.

stellaris-4

Oyuna tüm bu seçimleri yaptıktan sonra 2200 yılında uzaya yeni çıkmış bir uygarlık olarak başlıyorsunuz. Öncelikle araştırma geminiz ile bulunduğunuz sistemi araştırmanız önemli. Daha sonrasında inşa geminiz ile sistem üzerinde kurulabilecek yapılarınızı dikmeniz gerekiyor. Bu arada mevcut ana gezegeninizi de geliştirmelisiniz tabii ki. Oyun içinde ciddi bir politik sistem bulunuyor ki bu da diplomasiye gerçekten büyük bir özen göstermenizi gerektiriyor. İlk defa karşılaştığınız bir ırka nasıl davranmanız gerektiğine çok dikkat etmelisiniz. Çünkü güçler oyuna başladığınız andan itibaren asla eşit bir şekilde dağılmıyor. Kısacası, sizden çok çok ileride bir ırka kafa tutmuş olabilirsiniz ki bu da emin olun sizin için tatlı sonuçlar doğurmayacaktır.

Tüm filolarınıza, araştırma ekiplerinize ve gezegenlerinize seçtiğiniz liderlerinizin de oynayış ve ilerleyişe ciddi etkisi olduğunu da söyleyeyim. Oyun içinde rastgele karşılaşacağınız araştırma görevleri, korsan saldırıları vs… gibi olaylar da sizlere teknoloji veya kaynak gibi kazançlar sağlayacağı için bunlara çok dikkat etmeniz oldukça önemli. Özellikle bazı bilim görevlerinin süreli olduğu ve oyunda da zamanın aktığını unutmamak gerekiyor. Bu nedenle daha öncesinde sıra tabanlı oyunlar oynamış oyuncular için bu duruma alışmak birazcık zor olacaktır.

stellaris-4

Teknoloji ağacınızdaki geliştirmelerin renkleri ise sizlere bu geliştirmeleri yapabilmenizin zorluğunu belirtiyor diyebilirim. Örneğin yeşil başlangıç seviyesi bir araştırma iken, turuncu renk bir enkaz veya savaş sonrasında keşfedilmiş bir teknolojiyi temsil ediyor. Oyun diplomasisindeki önemden bahsetmiştim. Bu sizin iç yönetiminiz için de geçerli. Yapay zekalarınız ile ilişkiniz tüm galaksideki yapay zekaları da ilgilendiriyor. Kısacası oyun içinde asıl amacınız olan yayılımı sağlam bir şekilde yaparken ilişkilerinize de dikkat etmeniz oldukça önemli.

Yaşanabilir gezegen arayışınız, ilk temaslarınız (ki bu temaslar arasında o ırkı incelemek için alıkoymak, gezegenlerine sızmak gibi seçenekleriniz mevcut) ve koloni gemileriniz ile yayılmak ilk başlarda eğlenceli fakat uzun süren oyunlarda maalesef ki sıkılabiliyorsunuz. Dolayısıyla oldukça eğlenceli bir erken oyun sunan yapım, ilerleyen süreçte birazcık sıkıcı olabiliyor.

stellaris-4

Sonuç olarak keşfetmeye aç oyuncu kitlesini oldukça güzel müzikler ve tatmin edici grafikler ile kendine bağlayan oyun, bazı teknik problemlerin yanında ilerleyen süreçte birazcık sıkması ile üzüyor, ama Stellaris kesinlikle oynamaya değer bir oyun. Farklı galaksileri keşfetme açlığınızı fazlasıyla giderecek bir oyun olarak kesinlikle öneriyorum. Sadece müziklerini dinlemek bile yetiyor…

Hazırlayan: Yüksel Yılmaz

Etiketler: , , , , , , , ,


Yazar Hakkında

Bu içerik bir konuk yazar tarafından üretilmiştir. Siz de sitemizin konuk yazarlarından biri olabilirsiniz. Yapmanız gereken tek şey, kaleme aldığınız bilimkurgu temalı makale ve öykülerinizi konukyazar@bilimkurgukulubu.com adresine göndermek. Editör onayından geçen yazılarınız burada yayınlanıp binlerce okurun beğenisine sunulacaktır. Gelin bu arşivi birlikte büyütelim...



Facebook Yorumları

Yorum