bilimkurgu kulubu

Edebiyat

Tarih: 13 Şubat 2018 | Yazar: Bahri Doğukan Şahin

0

Haldun Aydıngün’den 2000’li Yılların Öyküleri

1958’de doğan Haldun Aydıngün 1984 yılında Boğaziçi Üniversitesi’nin Endüstri Mühendisliği bölümünden mezun oldu. Bir tekstil firmasında mesleğini icra etmesinin yanı sıra kişisel hobileriyle de ilgilenmeye devam eden Aydıngün, bilimkurgu başta olmak üzere dağcılık, gezi, fotoğrafçılık ve yazarlık gibi alanlarda kendini geliştirdi. Yazarlık kariyerini de bu alanlar üzerine inşa eden yazarın bilimkurgu alanında birçok romanı ve öyküsü bulunuyor.

İlk kitabı 1991 yılında Mavi Bulut Yayınları’ndan “Başkan Oyunu” ismiyle yayımlandı. Kapağı yüzünden satmadığı söylenen kitabın telifi Yayınevi Yayıncılık’a geçti ve 1992’de “2000’li Yılların Öyküleri” ismini alarak içindeki öykülerle birlikte yeniden basıldı. 7 öykü barındıran eser, Türk bilimkurgu edebiyatında öykücülük anlamında bayrağı biraz daha ileri taşımayı başaran kitapların başında geliyor.

Öykü konularına göre değerlendirildiğinde yazıldıkları dönem için sırıtmayacak kurgulara sahip olduğunu belirtmek yanlış olmasa da, işleniş ve edebi dil anlamında zayıf kaldıklarını söylemek mümkün. Yapay diyaloglar ve altı doldurulmayan karakterler ile birlikte tüm iyi konuların bir nebze heba edildiği görünüyor. Öykülerin konusu ise kısaca şöyle:

1. Başkan Oyunu

Bir Black Mirror senaryosu gibi hissettiren bu öyküde, geleceğin devlet yöneticileri bir bilgisayar oyunu ile yetiştirilmektedir. Bir simülasyonun içine girerek orada devlet yönetimine dair arttırılmış gerçeklik ile deneyim kazanan çocuklar, belli bir süre sonra derecelendirilerek uygunluklarına göre ayrılmaktadırlar. “Başkan Oyunu” adı verilen bu oyunu dünyada en iyi oynayan çocuk ise birçok özel kuruluşun da dikkatini çekmeyi başaran Murat olur.

2. Denizde

Birbiriyle savaş halinde olan devletlerin teknoloji yardımıyla gizlendikleri bir gelecek portresi. Savaşın olduğu bölgeden kaçarak aylardır denizde sürüklenen bir savaş gemisi dış dünyadan gelen mesajlara kulak tıkayarak yoluna devam etmektedir. Zira gelen her mesaj dezenformasyona uğramış olabilir.

3. İnsansı – Android

Yine Black Mirror’ı hatırlatan bir öykü daha. Leyla’yı bir trafik kazasında kaybeden Torin, arkadaşı Tsetu’nun önerisiyle çok sevdiği eşinin bir android olarak hayatına geri dönmesini sağlar. Bu durumdan habersiz olan ve kendisini insan sanan Leyla ise bir süre sonra gerçeğin farkına varacaktır.

4. Teyp Kasetleri

Dedesini hiç görmemiş olan Gülçin, onun ölümünün ardından kalan eşyalar arasında bir kutu kasete rastlar ve bu kasetlerin kendisi için kaydedildiğini anlar. Kasetleri uzun bir vadeye yayarak dinler ve hiç görmemesine rağmen çok sevdiği dedesiyle arkadaş olur.

5. Karşılaşma

Günümüzde bilim insanlarının üzerinde çalıştığı bir konu olan sentetik yiyeceklere dair düşündürücü bir öykü. Ürettiği N4 ismi verilen sentetik yiyeceklerle aynı isimli neslin ortaya çıkmasını sağlayan bilim insanı Bilge Ersoran, oğlu Sinan’ın bu konudaki sorularını yanıtlar. Bu yiyecekleri yiyerek yalnızca 30 yaşına kadar yaşamak mümkündür.

6. Telefon

İnsanların özel hayatlarını dışarıya açmaktan çekinmedikleri bir gelecekte Jülide “özel haber bırakma servisi” adıyla bir iş kurmuştur. Gün geçtikçe artan abone sayısı ile birlikte birçok arkadaş edinen Jülide kendisini arayan insanların sırlarını öğrenerek onlara yardımcı olmaktadır.

7. Uyanış

Rüyasında kendini post apokaliptik bir dünyada bulan birinin uyandıktan sonra yaşadıklarını sorguladığı ve gerçek ile rüyayı tam olarak ayırt edemediği bu sıra dışı öykü ile sonlanıyor kitap.

Etiketler: , , , , , ,


Yazar Hakkında

1995, Erzurum. Adrianist hayalperest. Kitap okur, belgesel izler, sinema ve bilimkurguyla ilgilenir, öykü yazar. Kayıp Rıhtım'da başladığı yazarlık serüvenine, Fantastik Canavarlar ve Bilimkurgu Kulübü'nde devam etmekte.



Facebook Yorumları

Yorum